Máte dotaz?

Napište nám na váš oblíbený komunikátor:

5 nejčastějších příčin selhání ložisek

Ikdyž se v tomto blogu převážně mluví o poškození elektrických ložisek, existuje mnoho dalších zdrojů poškození a způsobů selhání motorových ložisek. Existuje mnoho průvodců a teorií, my se zaměříme na jednu sadu pěti zdrojů poškození. Následující informace je převzata z článku od SKF s názvem "5 nejčastějších příčin selhání ložisek v elektrických motorech a co s nimi udělat."

5 zdrojů poškození ložisek v elektrických motorech

Nedostatečné mazání a znečištění
Ložiska se otáčejí vysokou rychlostí a bez dostatečného mazání může dojít ke kontaktu kovu s kovem, což způsobuje opotřebení, zahřívání a možné znečištění maziva. První preventivní opatření je ověřit, zda je typ, objem a interval maziva pro regeneraci správný. Pokud existuje znečištění, zkontrolujte těsnění. V některých případech může být potřeba hustší mazivo. (Je třeba poznamenat, že nadměrné mazání také může způsobit problémy.)

Elektrické erodování
Pravidelní čtenáři tohoto blogu nebudou překvapeni, že toto je na seznamu. Elektrický proud, obvykle vedlejší účinek řízení s proměnným frekvenčním pohonem, prochází ložisky. Výsledkem je vytvoření vlnitých poškození ložisek (obrázek vpravo) a selhání. Toto lze snížit několika způsoby. Naším preferovaným řešením, jakožto AEGIS® blog, je instalovat kroužek AEGIS Shaft Grounding Ring na motorech s výkonem do 100 hp/75 kW a kroužek AEGIS a izolované nebo hybridní ložisko na opačném konci. Další přístupy zahrnují dva izolované ložiska a izolovanou spojku pro poháněné zařízení nebo filtrační sinusovou vlnu schopnou převést proudu a napětí pohonu na sinusové vlny. Tyto řešení jsou účinné, ale dražší než uzemňování hřídele.

Vibrace
Ložiska motorů mohou být poškozena vibracemi, a to jak při přepravě, tak i během skladování. Vibrace vytvářejí stopy na závodách ložisek, nazývané falešné brinelling (obrázek vpravo, který se vzhledem podobá vlnitému poškození). Toto lze při přepravě zabránit tím, že se hřídel axialně zablokuje plochou kovovou deskou ohnutou do tvaru "U", zatímco se vytvoří předpětí na ne-poháněném konci a následně se poháněný konec uzamkne radiálně popruhem. Pro zabránění vibracím během skladování lze hřídel pravidelně otáčet, aby se jakékoli vibrace rozložily po celé ploše ložiska (místo toho, aby se hromadily v falešném brinellingu).

Nekvalitní instalace a nastavení
Toto může způsobit několik typů poškození. Běžné chyby zahrnují použití kladiva k propojení hřídele s nákladem (což může způsobit skutečné brinelling), nesprávnou zarovnání, nerovnováhu, přílišné napětí řemene a chyby při montáži, které způsobují přetížení. Abyste se těmto chybám vyhnuli, vždy postupujte podle doporučených postupů instalace a používejte kvalitní nástroje k určení zarovnání, napětí atd.

Nedostatečné zatížení
Ložiska potřebují minimální zatížení pro správnou funkci. Nedostatečné zatížení může být stejně škodlivé jako nadměrné zatížení. Poškození z nedostatečného zatížení se projevuje jako rozmazání na valivých elementech a závodech. To je zejména důležité u válečkových ložisek, protože jsou navrženy pro větší zatížení. (To se nevztahuje na předpřižená ložiska.)